Annamuemu
- Annamubili
Kusisinkana
Nejprve
si prosvištíme některá slovíčka:
Annamuemu
– Čtyřicet jedna
Annamubili
– Čtyřicet dva
Kabuyonjo
- Záchod
Okutya
– Strach
Ejamba
yembizzi – Vepřové maso
Kusisinkana
– Randit
Pokud
člověk stráví měsíc a půl převážně na porodnici, musí si,
byť to běžně nedělá, začít všímat vztahů mezi lidmi.
Neděláme si nárok na úplnost nebo přesnost, rádi bychom ale
napsali pár řádků o tom, jak vypadají africké vztahy z našeho
pohledu.
První
věc, která nás trefila do očí (dobře, druhá - první byl
červený prach) byly zástupy malých dětí všude kolem. Hrají si
v hlíně mezi odpadky ve velkých skupinách, většinou mimo dohled
dospělých. Mámy jsou doma, v práci nebo na polích. Blízko nich
jen nejmenší batolata a novorozenci, které si šátkem přivazují
na záda. Starší děti bývají ve školách. Běžné jsou
internáty, ve kterých tráví tři měsíce v kuse. Návštěvy
rodičů se konají jednou měsíčně. Že by si s dětmi hráli,
toho jsme si zatím nevšimli.
Ženy.
Mateřství je napůl požehnání a napůl povinnost dobré ženy.
Pokud se někdy mluví o lenosti Afričanů, ani v nejmenším to
neplatí o ugandských ženách. Rose, obchodnice odnaproti pracuje
6:00 – 22:00, sedm dní v týdnu, celý rok kromě Vánoc a
Velikonoc. Jsou velice schopné a organizované. A krásné
(vyprávěli jsme o Kátě?) Pokud sedíte u stolu a vedle není
židle, ugandská žena si vedle vás klekne. Někdy i když vám
něco přinese a podává. Mluví velmi potichu (zdravíme Čendu).
Novorozence balí do tisíců přikrývek, takže nejste schopni
odhadnout, jestli je dítě skutečně už na světě. Domácí
násilí je alespoň na vesnici na denním pořádku. O znásilnění
se nemluví, ani když vidíte přímo před sebou v nemocnici
důsledky. Rády se strojí a za pár šilinků vymyslí pestré
kombinace. Chodí perfektně upravené (bílá je zde vždy bílou).
Mimochodem symbolem krásy nejsou velká prsa ale zadek. Je to poznat
na figurínách v obchodech a na tom, že si ho často vycpávají.
Muži.
Přichází a odchází. Tvoří samostatnou jednotku společnosti.
Druhou pak děti se ženami. Málokdy je vidíte s rodinou pohromadě.
Často je od sebe dělí veliké vzdálenosti, pracují i 400 km od
rodiny a vídají se i jen jednou měsíčně. V lepším případě
(velmi často) proto, že stejně jako ženy dřou 24/7 na
zabezpečení rodiny. V horším případě (také relativně často)
mají žen několik v různých domech a svou návštěvou střídavě
poctí tu či onu. Baví se hlavně s jinými muži, po večerech
sedí na zápraží, u Henryho, v baru a usrkávají omwenge nebo
jedí čikomando. U toho sporadicky klábosí. Midwives vždycky
roztají, když muž doprovází ženu k porodu, častěji tyhle
záležitosti řeší něžné pohlaví v rámci svého druhu – s
porodními asistentkami a matkami. Při bolestech pak všehny volají
své mámy. Chlapi přetékají testosteronem a občas není kde
energii vybít. Na motorkách jezdí s klapkami na očích a cihlou
na plynu.
Veliké
rodiny jsou tu silné. Pokud dítěti umře máma s tátou, téměř
vždy si je někdo z okolí vezme k sobě. Jedna porodní asistentka
v nemocnici živí dvě děti od svých sester střídáním denního
a nočního zaměstnání současně. Jednou za čas se sejde celý
rodinný klan, aby se představily všechny nové přírůstky.
Setkání může trvat i několik dní a zúčastnit se mohou (podle
velikosti rodiny) až stovky lidí.
Chození
je vůbec věc. Dva zamilované, poevropsku se držící za ruce tu
nepotkáte. Před rodinou se vztahy oficiálně tají až do zásnub. Takové ty postelové záležitosti se často odehrávají v polích za vesnicí mimo dohled.
Místo květin je symbolem (a zvykem) začátku vztahu pozvání
dívky na kuře s hranolkami. (na tomto místě musíme podotknout,
že v době, kdy jsme se to dozvěděli, jsme již podle zmíněných
měřítek chodili s polovinou vesnice) Symbolika držení za ruce
nebo líbání přichází ze západu, na vesnicích ještě příliš
není. Vztah dvou se pozná podle doby strávené spolu, témat
rozhovorů a toho, že dívka hledí přímo do očí svému
protějšku. Jinak je dobrým zvykem sklopit zrak. Naše, silou pevné
vůle podepřené, úsilí dívat se dívkám do očí je zde tedy
společensky nevhodné a my se podřídili požadavkům bontonu. Po
návratu domů prosíme ženy o prominutí, než si zase navykneme.
Jiné zvyky budeme muset odbourat rychle – je běžné, že se tu
při rozhovoru za ruce přátelsky drží dva muži (my dva jsme se
stále ještě natolik neskamarádili).
Poznámka na závěr: Uganda je země dvou světů. Jako u nás v devadesátých letech se tu mísí původní a západní, až agresivně komerční život. Ten druhý připomíná euroamerickou společnost a týká se hlavně Kampaly a vzdělaných lidí (včetně doktorů v nemocnici). Naše povídání bylo o lidech žijících na vesnici, postaru.
Poznámka na závěr: Uganda je země dvou světů. Jako u nás v devadesátých letech se tu mísí původní a západní, až agresivně komerční život. Ten druhý připomíná euroamerickou společnost a týká se hlavně Kampaly a vzdělaných lidí (včetně doktorů v nemocnici). Naše povídání bylo o lidech žijících na vesnici, postaru.
Ondratra
Feliiiiista
Snídaně šampionů - zdravíme Staročecha
Turek - loading...
Lydia
Šéfkuchař Atta kontroluje kuchtíka - Ano, šéfe!
Třtina alias riviéra milenců
Těžký život misionáře
Tady jsme dnes opět nejedli
Komín táhne
Takže používáte normální Colgate?...
Káťa! Zmiňovali jsme se, jak jí to sluší?