Annamonana
- Annamwenda
Musamize
Nejprve
si prosvištíme některá slovíčka:
Annamonana
– Čtyřicet osm
Annamwenda
– Čtyřicet devět
Musamize
– Příslušník tradičního náboženství
Mukatuliki
– Katolík
Mukulisitu
– Křesťan
Muyudaaya
– Žid
Musiraamu
– Muslim
Museveniside
– Adventista Sedmého dne
Sobota
Heslo
dne: Ondra má páteř a Honza přitahuje pozitivní lidi. Alespoň
podle toho, že pátá spinální anestezie panu Kráčmarovi zaplula
bezpečně tam, kam měla. Kdyby pak pacientka nepotřebovala navíc
pethidin a ketamin (mňam), bylo by to dokonalé. Rovněž podle
toho, že na pátou HIV pozitivní pacientku pod nožem stačilo panu
Reslerovi sedm císařů. Fušujeme si tentokrát do řemesla –
léky proti HIV v krvi interagují se spinální anestezií a často
je potřeba přidat něco proti bolesti. Zvlášť, když je břicho
po předchozích několika operacích posrůstané a všechno tahá
za všechno.
S
osobními čísly roste i náš vděk nemocnici a Charitě. Za
skvělou ugandskou práci i zkušenosti pro nás. Jo a Ondra si v
sobotu taky říznul, aby mu to nebylo líto. No aby si pan Resler
nerejpnul.
Ve
čtyři odpoledne vylézáme ze sálu na snídani [nutno přiznat, že
jsme se ráno vzbouřili kohoutovi, budíku s melodií kokrhání
zaživa opékaného kohouta, rozhlasu, sboru brečících dětí,
donekonečna stejných melodií Gracina přehrávače (pro muzikanty
C, F, C, G x 568, pak jedno A moll a znova) i volání slunce].
Vstali jsme po pansku, jakmile na hodinách odbil dvouciferný čas.
A hned z postele na sál. Zřejmě to však nebylo tak zlé, protože
doktorka Sharon asi po noční nezvládla všechny ranní úkony ze
seznamu a v převlíkárně nás uvítala v pyžamu. Tedy - loučíme
se ve čtyři – my na snídani, Sharon do postele, pyžamo stále
na sobě. Vážně pouvažujeme o osvojení ugandského time
managementu ve věcech oblékání.
Večer
píšeme blog. Průměrný čas od otevření počítače do uploadu
je kolem tří hodin. Problém je však s pamětí. V africkém
bezčasí už předvčerejšky rychle blednou. Chybí nám
předpřipravené texty Máry Prchala – evidentně nejsme jediní,
komu dělá problém sestrojit kloudnou českou větu.
Neděle
Vyrážíme
k Ssezibwa falls. Směrem na Mukono nebo spíš až tam. Taxíky jsou
vlastně malé minibusy s řidičem a náhončím-výběrčím. Jsou
určené pro 14 lidí, obvyklý průměr je 20. Prach nás rychle
obalí ze všech stran a vypadáme jak plátky červené řepy mezi
karbanátky. Náhončí-výběrčí dostane za úkol vysadit nás v
Kayanje. Když spatříme cedule Mukono, ptáme se, kde Kayanja je.
Několik km za námi, odpoví s klidem. Nasedáme do taxi v opačném
směru a prosíme náhončího-výběrčího, aby nás vysadil v
Kayanje.
Ssezibwa
je malý, ale hezký vodní přepad. Když o něj projevili zájem
turisti, byl obehnán plotem s budkou a chlápkem u kasy. Všechny
vstupy mají různé ceny pro Uganďany a zahraniční turisty. Někdy
i o řád. Snažíme se vypadat jako místní. Strážný kupodivu na
hru přistoupí. Banange.
Potkáváme
indickou rodinu, místní babičku, studenty prestižní kampalské
střední v oblecích a s vlastním autobusem a natáčecí tým
levné ugandské telenovely s dronem a kamerou. Hraje to tu všemi
barvami – po mostě se prochází bílá huba! Ukazujeme si na ni
jako děti ve vesnici na nás. Asi jsme se asimilovali.
Na
skále za vodopádem sedí chlapík v džínech a košili. Vedle něj
halda hliněných nádob, železná kopí a doutnající kmen stromu.
Šaman. Musamize. Jsme trochu zklamáni, hlavně zjevem. Jeho
specializace jsou duchové lovu. Tak to naše specializace jsou
duchové fazolí, přidává Ondra. Mají tu někde i vymítače?
Chlapík vidí, že z nás nic nekápne a tak nenuceně vypráví o
svém řemesle, kdy za mírný poplatek naklání skryté síly na
stranu lovců. Faktem je, že bez té hromádky mincí se za
antilopami asi běhá snáz. Občas přinesou kromě peněz kozu,
kterou tu zabijí, a krev nalejí do nádob, odkud si ji pak duchové
časem vezmou. Snad se tu kdysi mělo obětovat i dítě. Dneska jsou
duchové v Ugandě asi přežraní, napadá Ondru.
Ssezibwa
river – to jméno má něco společného s plodností. Kdysi tu prý
jedna žena porodila do vody a od té doby ji sem chodí páry prosit
o plodnost. Takových bohyň v Česku je, myslí si Honza..
Na
skalních římsách výše jsou prý musamizovi kolegové. Skutečně
o pár metrů dál posedává skupinka atestovaných šamanů se
soukromou praxí a baští. Vévodí jim rozložitý černoch, ne
nepodobný šéfovi světských u českých poutí. Nejen vzhledem
ale i vlídností. Jakmile Honza vyfotí první fotku, světskej
sebere šutr a hodí ho po něm. Asi jsem mu ukradl duši. Nebo
ducha. Teď nevím, přemítá kamenovaný, bera nohy na ramena.
Náboženská
různorodost ale nepřekvapí. Tak třeba nemocnice – doktoři:
katolík, evangelička a adventistka. Sestrák: protestant (občas
zdraví Salam aleikum). Anesteziolog: anglikán. Plackař a fazolář:
muslim. Všichni spolu pečou, respektují se a nikdo nikoho
neutlačuje. Banange again.
Měl kapsu prázdnou Frankie Dlouhán, po státech toulal se jen sám
Pádím cestou necestou, v pět v Dejvicích, v Brně před šestou
Chodili spolu z čisté lásky
I přes vodopády řeky plynou dál, svět se točí...
A voda padá, padá, padá
Jinak jeho oči zjistí, i když se to nezdá, že na vrbě místo listí visí malá hvězda
Vysoký jalovec
Papoušek arara zobáčkem z krabičky, vytáh mi na pouti los
Jen jsem to zkusil a jednou se napil...
...od těch dob žízeň mám
Už slyším mlýnský kámen (který se neotáčí, ale poletí)
Teče, voda teče, po kameni skáče
Tyhle zlatý růže z Texasu budu pořád mít už rád
Tulácký ráno na kemp se snáší
Ten širý proud, jak přejít mám...
...proč neumím se nad něj vznést
Cesta byla rovná, místy rozbitá
Jedu po starý, jedu na Vary, dálniční známka chybí, nejsou krejcary
Dělnická... Co jsi vole dělal doma
Šplouchy šplouchy, štika žere mouchy, žbluňky žbluňky, a kapr meruňky
Highway číslo jedna a po ní jede king